Warning: getimagesize(http://ravaqhekmat.ir/images/Majlis Imam Hussain as.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home/ravaqh/public_html/plugins/content/multithumb/multithumb.php on line 1529

Warning: getimagesize(http://ravaqhekmat.ir/images/Majlis Imam Hussain as.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home/ravaqh/public_html/plugins/content/multithumb/multithumb.php on line 1529

ادامه مطلب: پیام آیت‌الله هادوی تهرانی به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمنحضرت آیت الله هادوی تهرانی در پیامی از عموم ملت ایران برای حضور گسترده در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن دعوت کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ

ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻮﺳﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ [ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ ] ﻛﻪ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭ ﻭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺭﺣﻤﺖ ، ﻋﺬﺍﺏ ، ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﺍﺳﺖ ]ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﻛﻦ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﺷﻜﻴﺒﺎﻱ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ [ ﺍﺯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ، ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ] ﺍﺳﺖ . (ابراهیم، 5)

بیست و دوم بهمن، یوم الله خروج ایران از ظلمات ستم شاهی به نور جمهوری اسلامی، فرصتی برای تجدید میثاق با آرمان های انقلاب اسلامی از سوی تمام جناح ها و جریان های سیاسی بلکه تمام اقوام و طوائف ایرانی است.

تقارن این یوم الله با اربعین شهادت عارف بی ادعا و سالک بی تسبیح و رداء سردار سرافراز اسلام سپهبد قاسم سلیمانی که به گفته ی رهبر معظم انقلاب (دام ظله) شخصیتی انقلابی و فراجناحی بود، تلنگری ربّانی و سروش الهی است که بیست و دوم بهمن میراث انحصاری

هیچ جناح و جریانی نیست و نباید در شعارها و سخنرانی ها، این روز به نفع یک گروه خاص مصادره شود. این کج راهه خطایی نابخشودنی و گناهی بزرگ و ظلمی عظیم در حق مردم ایران و تمام آزادگان جهان است که چشم امید به این انقلاب دارند.

صفوف دشمن شکن و وحدت آفرین مردم دین باور ایران اسلامی در این روز مبارک بار دیگر توطئه های استکبار جهانی و دسیسه های شیاطین جن و انس را در شکستن ابهّت این انفجار نور نقش بر آب خواهد کرد. ان شاء الله

 

مهدی هادوی تهرانی
20 بهمن 1398
قم آشیانه آل محمد علیهم السلام
---------------------
لینک مرتبط:
 

ادامه مطلب: برپایی مراسم سوگواری ایام فاطمیه در موسسه رواق حکمتهمزمان با فرارسیدن ایام فاطمیه دوم مراسم عزاداری و روضه به مناسبت شهادت أم ابيها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضور آیت الله هادوی تهرانی و دیگر عاشقان اهل بیت (علیهم السلام) در موسسه رواق حکمت برگزار می‌شود.

این مراسم روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه (7 الی 9 بهمن ماه 1398) (یکم  الی سوم جمادی الثانیه  1441) به مدت سه روز به شرح زیر برگزار خواهد شد.

زمان: از ساعت 11 صبح

سخنرانان:

روز اول: حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل موسوی کوشکی

روز دوم و سوم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا

مکان: 55 متری عمار یاسر، کوچه 15، پلاک 82، موسسه رواق حکمت

سالن مخصوص بانوان نیز فراهم است.

روابط عمومی موسسه رواق حکمت

 

ادامه مطلب: تعطیلی موسسه رواق حکمت بدلیل حضور گسترده در مراسم وداع با پیکر پاک خبر شهادت سردار رشید اسلام، فاتح قلب‌ها، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بدست مزدوران آمریکایی صهیونیستی، تمام آزادگان جهان به ویژه امت اسلام را در غم و اندوهی بزرگ فرو برد.

موسسه فرهنگی رواق حکمت ضمن تسلیت شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همسو با عموم مردم مبارز و انقلابی همیشه در صحنه ایران اسلامی شهر مقدس قم برای حضور گسترده در مراسم وداع با پیکر پاک این شهید سردار سپهبد و دیگر شهدای ترور اخیر، باطلاع شما خوبان میرساند امروز دوشنبه 16 دی ماه ساعت کار موسسه تا ساعت 13 بیشتر نخواهد بود.

گفتنی است زمان تشییع پیکر پاک این عزیزان از ساعت 14 امروز تا ساعت 16 از حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) بسمت مسجد مقدس جمکران می باشد.

روابط عمومی موسسه رواق حکمت

 

ادامه مطلب: پیام حضرت آیت الله هادوی تهرانی در پی شهادت مظلومانه سردار سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی اعلی الله...بسم ربّ الشهداء و الصدیقین

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(آل عمران،169)

شهادت سربازی شجاع، عارفی بی ادعا، سالکی بی تسبیح و رداء در سحرگاه جمعه ای در آستانه شهادت أمّ الأئمة النجباء (علیهم آلاف التحیة و الثناء) قلب هر انسان آشنا با خدا را به درد آورد.

سردار سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی به آرزوی دیرین خود رسید و به بارگاه سید الشهداء (علیه آلاف التحیة و الثناء) باریافت و در کنار برادران شهیدش برخوردار از رزق الهی گردید و امت اسلام را داغدار شهادتش کرد.

داغی که حرارت آن ریشه های ترور دولتی توسط استکبار جهانی را خواهد سوزاند و مرهمی بر آلام مستضعفان جهان خواهد بود.

بی شک، رزمندگان دلیر مقاومت با صبری قهرمانانه در زیر پرچم ولایت پاسخی درخور به این ترور کور خواهند داد.

اینجانب با قلبی اندوهناک و چشمی اشکبار این مصیبت بزرگ را به حضور آن امام منتظر که صد قافله دل همره اوست (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مقام عظمای ولایت (دام ظله العالی) و علماء و مراجع ایران و عراق (دامت برکاتهم) و رزمندگان جبهه مقاومت به ویژه سپاه سرفراز قدس و الحشد الشعبی و به تمام خداجویان و حق طلبان و به خانواده های سرداران بزرگ اسلام قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس و تمام همراهان و یاران شهید آن دو اسوه ی جهاد و شهادت، تسلیت عرض می کنم و از خداوند منان برای آنان طلب صبر جمیل و اجر جزیل می نمایم.

و برای آن یاران سفر کرده همراهی با نبی اعظم صلی الله علیه و اله و خاندان پاک آن بزرگوار علیهم السلام در تمام مراحل سیر از عالم ناسوت به لاهوت را خواستارم و رجاء واثق دارم که آن عزیزان که رفتند و دل ما را شکستند، شفیع روزگار سخت برایمان باشند.

والسلام علیهم یوم ولدوا و یوم استشهدوا

مهدی هادوی تهرانی

صبحگاه جمعه 13 دی ماه 1398

مصادف با هفتم جمادی الاولی 1441

شهر مقدس قم

آشیانه آل محمد علیهم السلام

-----------------------------------------

لینک های مرتبط:

- خبرگزاری مهر

- ابنا

- خبرگزاری رسمی حوزه

- ایکنا

 

 

ادامه مطلب: برگزاری مراسم  شهادت امام حسن عسکری علیه السلام همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام مجلس توسلی در محل موسسه رواق حکمت با حضور آیت الله هادوی تهرانی برگزار می شود.

این مراسم روز چهارشنبه (15 آبان ماه مصادف با 8 ربیع الاول 1441) از ساعت 11:15 تا وقت اذان ظهر با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسین خلیلی برگزارخواهد شد.

عزاداران و محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) می‌توانند برای شرکت در این مراسم عزاداری و سوگواری در آدرس قم، 55 متری عمار یاسر، کوچه شماره 15، پلاک 82 حاضر شوند.

 

ادامه مطلب: برگزاری مراسم  شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلامهمزمان با فرارسیدن سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام مجلس توسلی در محل موسسه رواق حکمت با حضور آیت الله هادوی تهرانی برگزار می شود.

این مراسم امروز چهارشنبه سوم مهرماه مصادف با بیست و پنجم محرم 1441 از ساعت 11:15 تا وقت اذان ظهر با سخنرانی حضرت استاد آیت الله ابراهیمیان آملی برگزارخواهد شد.

عزاداران و محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) می‌توانند برای شرکت در این مراسم عزاداری و سوگواری در آدرس قم، 55 متری عمار یاسر، کوچه شماره 15، پلاک 82 حاضر شوند.

سالن مخصوص بانوان نیز فراهم است.

واحد سردبیری موسسه رواق حکمت

 

 

ادامه مطلب: امام حسین علیه السلام ثاراللهدرباره این موضوع که چرا به امام حسین(ع) ثارالله گفته می‌شود؛ باید گفت: این لقب برای دو امام معصوم، امام علی(ع) و امام حسین(ع) وارد شده است. در زیارت امام حسین(ع) می‌­خوانیم: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ»؛[1] سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون خدا‏.

در مورد معنای ثار الله دو احتمال وجود دارد:

1.  به معنای خون‌خواهی: در کتاب‌های لغت، واژۀ «الثار» را به معنای «الطلب بالدم؛ یعنی خون‌خواهی» معنا کرده‌­اند.

بر این اساس؛ «ثارالله» یعنی کسی که ولی دم و خون‌خواه او خدا است.

لازم است بدانیم که ندای خون‌خواهی حسین(ع)؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،[2] و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان(عج) می‌­مانند،‏[3] و نیز شعار حضرت مهدی(عج) در هنگام قیام[4] و شعار یاوران شهادت طلب او است[5].

معنایی که از واژۀ «ثارالله» بیان گردید، مورد پذیرش گروه زیادی از دانشمندان اسلامی قرار گرفته است[6]؛ بر طبق این معنا «ثاراللَّه» يعنى اى كسى كه خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می‌­گيرد؛ زیرا تو متعلق به يک خانواده نيستى كه خونبهاى تو را رئيس خانواده بگيرد، و نيز متعلق به يک قبيله نيستى كه خونبهاى ترا رئيس قبيله بگيرد، تو متعلق به جهان انسانيت و بشريت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدايى، بنابر اين خونبهاى تو را او بايد بگيرد، و همچنين تو فرزند على بن ابى طالب هستى كه شهيد راه خدا بود و خونبهاى او را نيز خدا بايد بگيرد.

2. به معنای خون خدا: از کلام علامۀ مجلسی(ره) استفاده می‌­شود که «الثأر» به معنای خون و خون‌خواهی آمده است[7]؛ و آنچه گفتۀ ایشان را تأئید می‌­کند معنایی است که کتاب لسان العرب از واژۀ «الثار» ارائه کرده است. این کتاب لغت می­گوید: «الثَّأْرُ الطَّلَبُ بالدَّمِ، و قيل: الدم نفسه»؛ یعنی واژۀ «الثار» به معنای طلب کردن خون است و گفته شده که به معنای خود خون نیز آمده است.[8] پس می­توان گفت که حسین(ع) خون خدا است، اما آیا براستی می‌­توان این معنا را پذیرفت و آیا خدا جسم است که خون داشته باشد و آیا اصولاً چنین تصوری از خدا می‌­تواند صحیح باشد؟!

در پاسخ باید گفت: واژه‌­هایی؛ مانند یدالله و... که در فرهنگ اسلامی بکار برده می‌­شود، یک تعبیر کنایی یا مجازی تلقی می‌­شود[9]؛ مثلا آن­‌گاه که گفته می­‌شود علی(ع) یدالله است، منظور این نیست که خدا جسم است و مانند انسان دستی دارد و دست او حضرت علی(ع) است، بلکه مقصود آن است که علی(ع) مظهر قدرت الاهی است.

بر این اساس؛ مصحح اطلاق لقب «ثارالله» بر امام حسین(ع)، می‌­تواند یکی از احتمالات زیر باشد:

1. اضافۀ «ثار» به «الله» اضافۀ تشریفیه است؛ یعنی این خون به الله که شریف‌­ترینِ موجودات است، اضافه شده تا کسب شرافت کند و دانسته شود که این خون، خون شریفی است؛ زیرا برای خدا ریخته شده و از این‌رو به خدا تعلق دارد، همان‌گونه که در «هذِهِ ناقَةُ اللَّه»[10] ناقه به الله یا در «بیت الله» و «عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّم‏»[11]، بیت به الله و ضمیر خطاب، برای کسب شرافت، اضافه گردیده است[12].

2. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض[13] راه یافته، «یدالله» و «لسان الله» و «ثارالله» می­شود؛ یعنی دست خدا می‌­شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می­‌دهد. زبان الاهی می‌­گردد که اگر خدا بخواهد سخن بگوید با زبان او سخن می­گوید، و خون خدا می­شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می­کند. امام علی (ع) و امام­حسین ­(ع) «ثارالله» هستند؛ زیرا خونی که از آن دو امام ­(ع) بر زمین ریخته شد موجب گردید تا حیات تازه­ای به کالبد دین دمیده شود.

به هر حال در متون دینی ما، لقب «ثارالله» برای امام ­حسین­(ع) بکار برده شده است. ما معتقدیم که معنای اول اگرچه معنای درستی است، اما معنای دوم نیز می­تواند معنای صحیح لقب «ثارالله» باشد و برای اهلش که به عمق این معنا راه یافته­اند، از جهاتی در اولویت قرار داشته باشد.

در این نگاه، آن امام بزرگوار خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه­ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. خدایی که می رفت کم کم از یادها و خاطره­ها محو شود و عبادتش تبدیل به عادت.

از این جهت گفته می­شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ­ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن­گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می­رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ­های آن جاری باشد و بر این اساس اگر روزی این خون از آن کالبد جدا شود مرگ آن، حتمی و قطعی است و بعد از آن، آنچه که می­ماند تنها جسمی است بی­روح و بی­جان [14].

منابع:

------------------------------

  1. کليني، محمد بن يعقوب‏، الکافي، ج‏4، ص576. این جمله در زیارت اول رجب، نیمۀ رجب، شعبان و زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه وارد شده است.
  2. مجلسي، محمدباقر، بحارالأنوار، ج‏45، ص333؛ کرمی، علی، در سوگ امير آزادى- گوياترين تاريخ كربلا، ص385‏.
  3. چهار هزار فرشته براى ياری امام حسین (ع) بزمين آمدند و ديدند كشته شده است آنها بر سر قبرش ژوليده و خاك آلود باشند تا قائم (ع) ظهور كند و ياريش كند و شعار آنها «يا لثارات الحسين» است‏؛ شیخ صدوق، الأمالي، ص130، المجلس السابع و العشرون؛ مجلسي، محمدباقر، بحارالأنوار، ج‏44، ص286.
  4. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج1، ص542؛ همچنین امام باقر(ع) فرمود: «وَ الْقَائِمُ مِنَّا إِذَا قَامَ طَلَبَ بِثَأْرِ الْحُسَيْنِ (ع‏)»؛ مجلسي، محمدباقر، بحارالأنوار، ج‏44، ص218.
  5. مجلسي، محمدباقر، بحارالأنوار، ج52، ص308.
  6. صاحب تفسیر نمونه می­گوید: ثار هيچگاه در لغت عرب بمعنى خون نيامده است، بلكه بمعناى «خونبها» است، (در لغت عرب به خون، «دم» اطلاق مي­شود) ؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، ج‏4، ص229.
  7. ایشان در شرح عبارت: «و أنك ثار الله في الأرض» می­گوید: «الثأر بالهمز، الدم و طلب الدم أي أنك أهل ثار الله و الذي يطلب الله بدمه من أعدائه أو هو الطالب بدمه و دماء أهل بيته بأمر الله في الرجعة»؛ مجلسي، محمدباقر، بحارالأنوار، ج98، ص151.
  8. ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب، ج4، ص97.
  9. نک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، ج‏4، ص229؛ قرائتى، محسن، تفسير نور، ج‏2، ص443.
  10. هود، 64.
  11. ابراهیم، 37.
  12. «هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ» الإضافة إلى الله تشريفية، كإضافة مكة إلى الله يقال: «بيت الله»، و إضافة دم الحسين (ع) إلى الله، يقال: «ثار الله»؛ نک: حسينى شيرازى، سيد محمد، تقريب القرآن إلى الأذهان، ج‏2، ص200.
  13. آنچه انسان را به سوی خدا نزدیک می­کند، یا از قبیل نوافل است که به معنای مقرباتی است که خداوند آن را بر بندگان خود واجب نکرده است، بلکه آنان تقرباً الی الله آن را بر خود لازم گردانیده­اند و مرتکب می­شوند. و یا از قبیل فرائض که به معنای مقرباتی هستند که خداوند آن اعمال را بر بندگان خود واجب و لازم کرده است و بندگان نیز بنابر امتثال امر، آن را ارتکاب نموده­اند.
  14. برای آگاهی بیشتر نک: ترخان، قاسم، نگرشی عرفانی، فلسفی و کلامی به: شخصیت و قیام امام حسین (ع)، ص 91- 104، انتشارات چلچراغ، چاپ اول، 1388 ه ش. گفتنی است که همه منابع آدرس داده شده از نرم افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نور، است.
 

صفحه1 از10

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > پایان >>

منوی داخلی